8 december. Att längta tillbaka

Sitter här framför datorn och donar lite.
Barfi spelas på spotifylistan och magen får ett liten snörp.
Idag är det ETT ÅR sen vi kom hem från Indien. Jag fattar ingenting? Hur gick tiden så fort?

Jag kommer nog aldrig glömma känslan av att landa i Sverige, sitta i bilen och åka genom ett mörkt vinterlandskap hem till den röda villan. Knappt möta en endaste bil på vägen, höra svenska på radion och ha massa tjocka vinterkläder och filt på men ändå frysa. Jag har aldrig varit med om en större kontrast? Hur man lämnade en färgglad värld där svett tillhörde vardagen, där gatorna luktade en blandning av sopor och indiska grytor, där man aldrig var helt ensam om man inte var inne på toaletten. Så kom man hem till en värld som såg precis likadan ut som när man lämnade den. Där största skillnaden var att någon kanske bytt jobb, ändrat frisyr eller målat om väggarna i köket. Jag såg säkert också likadan ut på utsidan, bara en lite brunare nyans på näsan. Men insidan var sig verkligen inte lik. Att åka till Indien har varit mitt bästa beslut någonsin. Visst, jag har aldrig varit så rädd och osäker förut (trots fantastiskt ressällskap där jag fick agera superwoman) men framförallt har jag aldrig varit med om så mycket glädje, tokigheter, spontanitet och fina människor.  Att få möta en verklighet som är så långt från denna vi lever i, att få möta människor som endast äger en ko och en höna men ändå är så nöjda. Skrattande barn som älskar att gå i skolan, som ropade ”didi” efter oss när vi kom till slumområdet och som smyckade våra pannor med klisterprickar. Allt det här känns så avlägset fast samtidigt så nära. Vi fick se så mycket som jag aldrig kommer glömma. Jag måste tillbaka. Få sjunga med gospelkören, krama om alla barn och åka motorcykel med pastorerna. Saknar till och med de små kackerlackskompisarna i köket.

DSC_2376-001 DSC_0874

Kommentera

